Welcome

Lean Marketing

Lean denken zet de wereld een beetje op zijn kop. Normaal start je met het maken van een gedetailleerd marketingplan met aannames t.a.v. de resultaten. Met lean marketing gaat het om snel resultaat verkrijgen door kleine experimenten uit te voeren. Deze resultaten helpen uiteindelijk om tot een (andere) aanpak te komen. Het gaat dus om achtereenvolgend: het testen met beperkt budget, resultaat meten en investeren in wat werkt. En zo gaat het stap voor stap verder en gebruik je voortschrijdend inzicht om succesvol te zijn. 


Lean Sartup

Een startup die met een klein team veel experimenteert, meteen feedback uit de markt ophaalt en zo een product verbetert, is een Lean startup. Een uitgebreid businessplan schrijven en direct een volledig product op de markt brengen, is niet Lean.

 

Bedenker van de Lean Startup-aanpak is Eric Ries, Hij adviseert om pas uit te rollen als met enige zekerheid is zeggen dat het idee levensvatbaar is. Waarom zou je een product perfect op tijd af hebben en er vervolgens achter komen dat er geen markt is. Bepaal daarom wat minimaal nodig is om dit te toetsen bij klanten en toets dit dit snel.

 

Meten is weten

Alleen door te meten en aan te passen kun je een product of dienst verbeteren. De kunst is om zo te meten, dat je op korte termijn resultaten hebt en dit ook bruikbaar is. 

 

Ook voor het meten geldt dat het perfect plan niet bestaat. Het is vaak belangrijker om "gewoon te beginnen".

 

Het mooie van de aanpak is dat het voor zowel startups als bestaande bedrijven kan worden toepast. Het is zeker niet iets alleen voor startups en niet ook niet alle startups zijn lean.


Ook 

Datacreativiteit

Uiteindelijk is het meten geen doel op zich.  Het gaat immers om het in korte iteraties verbeteren van de marketing.

 

Creativiteit speelt hierbij een belangrijke rol.